demeersmanmarleen

Orde van het Gulden Masker

Brevet van Ridder

De Meersman Marleen

geboren in Asse op 2 november 1953

regisseur Het Mazels Toneel (Mazenzele-Opwijk)

 

Beslissing van het Algemeen Kapittel van 3 februari 2018 - intronisatie op 5 oktober 2018

 

 

 

intronisatie

5 oktober 2018

 

Op 5 oktober 2018 werd Marleen De Meersman officieel geïntroniseerd als Ridder in de Orde van het Gulden Masker. Onze Orde was aanwezig met 18 Ridders en 10 partners.

 

Toespraak van Grootmeester Willy Segers

Geachte genodigden, beste Marleen en familie, beste toneelliefhebbers, collega – ridders

Een riddering is altijd al een speciaal moment geweest. Maar deze heeft voor mij als Grootmeester toch nog een extra feestelijk randje. Marleen is van hetzelfde gezegende jaar 1953 en ofschoon we nooit samen op de bühne hebben gestaan, is de oorsprong en de liefde voor het amateurtheater vrij gelijklopend. De griffier geeft u lezing van de korte inhoud van de zeer rijke carrière van Marleen. Ze is door de tijd heen uitgegroeid tot een icoon van het Opwijks amateurtheater van de laatste 50 jaar.

Misschien moet het u allen wat verwonderen dat we Marleen pas nu in de ridderstand opnemen, maar deze opname was voor haar geen absolute must. Gewoon doen en verder doen was haar leitmotiv en na veel zagen, aandringen en lobbyen staan we hier vandaag midden een schare van vrienden toneelliefhebbers om haar te lauweren en de ridderslag toe te dienen.

Insiders verklapten me de laatste weken dat Marleen nogal zenuwachtig was en zoals een goed regisseur past de touwtjes stevig in handen wou nemen. Ik ben er van overtuigd dat dit ten dele is gelukt. Maar het protocol is het protocol, Marleen, dus één en ander zal je vandaag moeten ondergaan. De plaats van deze viering is symbolisch ook niet van enig belang ontdaan. Dit is ooit één van je lievelingsplekken geweest waar je met je alom gekend enthousiasme veel kleur en animo gebracht hebt tussen voor de vele Opwijkse bejaarden.

Moet ik de kwaliteiten van de middeleeuwse ridder en het bestaan van ridderorden nog uitvoerig ter sprake brengen? Wellicht niet, maar ik wil graag toch enige kenmerkende zaken citeren :

Een ridderorde is immers een verzameling van mensen die op een duidelijke, klare en onbaatzuchtige manier een aantal deugden hoog in het vaandel voeren. De ridderdeugden lopen als een rode draad doorheen ons bestaan.

Een deugd is een universele positieve eigenschap van de mens, die los staat van huidskleur, intelligentie, woonplaats, godsdienst, inkomen of geslacht. Het gaat niet om de prestatie maar om de eigenschappen die nodig zijn om deze prestatie tot stand te brengen (zoals creativiteit en doorzettingsvermogen).

Bovendien is een ridder moedig en trouw, heeft hij of zij doorzettingsvermogen en is doelgericht, kan goed samenwerken met de strijdmakkers en heeft geleerd zich in te leven in de ander. Dat maakt hem of haar zo dienstbaar.

Ze doet wat er moet gebeuren, ook al is dat moeilijk of angstwekkend. Moedig zijn betekent doorgaan, ook als je liever zou opgeven of ophouden. Je hebt moed nodig om nieuwe dingen te proberen. Moed is en blijft je kracht.

Moed en doorzettingsvermogen , beste Marleen, heb je de laatste jaar wel nodig gehad. Doorzettingsvermogen en optimisme en geloof in de toekomst. Volharden en volhouden is de boodschap.

Om deze en nog zovele andere onuitgesproken feiten en kwaliteiten is je opname in de ‘Orde van het Gulden Masker’ een bevestiging en een bekroning en een aanzet tot verder gaan.

Te midden van je gezin, je Mazelse toneelvrienden, de steun en de appreciatie van de andere Opwijkse toneelverenigingen, zien wij u graag als ambassadeur van onze taal en de amateurtoneelkunst nog vele jaren in ons midden en zeker ook in de Ridderorde als een graag geziene gaste en promotor.

Als uitsmijter wil ik daar nog aan toe voegen : goed bloed kan niet liegen of met andere woorden je afkomst bepaalt voor een stuk wie en wat je bent. Dit heb je Marleen met vlag en wimpel bevestigd.

 

Toespraak van Griffier Roeland Vranken

Geachte genodigden,

Als een toneelkring iemand wil laten ridderen, moet hij de Orde een dossier bezorgen waaruit blijkt dat de betrokkenen volgens de kring het ridderschap waard is.

Marleen De Meersman was actrice bij ‘De Bloeiende Wijngaard” van 1969 tot 2007. Ze speelde er mee in 37 producties en regisseerde er 3 stukken.

Bij ‘Reinaert’ speelde ze mee van 1970 tot 1990 in 13 producties, ze deed er 2 regies.

Ook bij ‘het Opwijks Toneel’ speelde ze mee in 3 producties en bij toneelgroep ‘Krimineel’ uit Lebbeke speelde ze mee in één stuk.

Sinds 1996 is Marleen De Meersman huisregisseur bij ‘Het Mazels Toneel’: ze regisseerde hier intussen 22 stukken.

Eén keer was ze gastregisseur bij ‘Sienjaal’ uit Steenhuffel.

Dat kwam allemaal niet vanzelf: ze volgde toneelschool aan de academie van Asse o.l.v. Mandus De Vos en behaalde uitmuntendheid en de regeringsmedaille.

Als je in totaal meespeelde in 54 stukken als actrice en 28 producties regisseerde, kom je stilaan in aanmerking om lid te worden van de Orde van het Gulden Masker.

Daarom heeft het ‘Mazels Toneel’’ de kandidatuur van Marleen De Meersman voorgedragen, daarom besliste de Hoge Raad op 13 november 2017 om die kandidatuur te steunen, en daarom stemde de Algemene Vergadering van het Kapittel op 3 februari van dit jaar om die kandidatuur te aanvaarden.

Er bestaat dus geen twijfel dat we nu kunnen overgaan tot de 181ste intronisatie!

 

Toespraak van Sabine Penninck en Guy Biesemans, Mazels Toneel

Sabine: Goedenavond iedereen, blij jullie hier vanavond zo talrijk aanwezig te zien op de huldiging van Marleen. We hebben hier al een aantal speeches gehoord maar vanuit het Mazels toneel willen ook Guy en ik ons zegje doen.

Guy: Toneelmicrobe – regisseur – perfectie en een glas cava. Vier woorden die als een rode draad door de indrukkende toneelcarrière van Marleen lopen.

Sabine: Maar we willen hier geen opsomming geven van alles wat ze de voorbije jaren gepresteerd heeft op het gebied van toneel. Want dat is heel wat! Dan zouden wij hier morgen nog steeds zitten! En toch kunnen wij niet anders dan een paar zaken aan te stippen uit haar toneelcarrière.

Guy : Als jong meisje van 16 begon ze toneel te spelen in Nijverseel. ‘De bossen zingen hun lied’ was het allereerste stuk waarin ze haar toneeltalent kwijt kon. Haar toneelcarrière was gelanceerd. De toneelmicrobe had haar in de greep.

Vervolgens leerde ze de knepen van het vak bij Hugo Prinsen en Mandus de Vos, die ze in praktijk bracht bij verschillende toneelverenigingen zoals Reynaert en Crimineel.

Sabine: Marleen heeft ook een aantal prijzen gewonnen zoals het prestigieuze Landjuweel en ze heeft zelfs eigenhandig een regeringsmedaille toneel ontvangen voor haar toneelprestaties. Al snel was duidelijk dat ze meer in haar mars had dan enkel een rolletje te spelen op het scène

Guy: Maar Marleen zou Marleen niet zijn als ze nog een groter uitdaging wou. En die vond ze! Een plaatsje in een regisseursstoel leek haar wel wat. Zo gezegd, zo gedaan. Met het stuk "Zet em op zuster’ regisseerde ze haar eerste stuk bij het Mazels Toneel. Ze werd de vaste huisregisseur van het Mazels toneel en dat is ze nog steeds.

Sabine: Zo vrolijk en deugniet als ze was op de planken, zo streng en kritisch kan ze zijn in haar rol als regisseur. Alles moet dan ook perfect zijn, het decor-verlichting-accessoires- de schmink en uiteraard het spelen zelf. Vraag het maar aan de mensen van de techniek aan de regietafel! Hun armen zagen al gauw blauw van de zenuwslopende porren van Marleen. En dan was het van: Licht! Licht! Muziek! Allez zeg, staat die muziek nog niet aan!! Maar het moet gezegd, het decor, de setting en alles wat daar rond hangt, zijn steeds af tot in de puntjes! Dit laatste is trouwens ook te danken aan haar steun en toeverlaat: Walter. Dat verdient een applausje niet? (iedereen klappen in de handen)

Guy: Marleen is de vrouw van de oneliners. Lopen de pauzes tijdens de repetities uit de hand, worden we tot de orde geroepen: Drink uwe gossel leeg, dan we kunnen verder doen.

Sabine: Gaan de repetities niet vlot genoeg naar haar zin, dan horen we: steek maar wat peper in ulle gat.

Guy: Loopt de onnozelheid de muren af: Doe maar onnozel, maar als het op niks trekt – ik kom niet. Gijlen moet het doen, ikke niet.

Sabine: Dankzij haar werd het Mazels toneel een begrip en succes in omstreken. Een garantie voor een avondje plezier voor meer dan 1500 toeschouwers. Zelfs vooraf zeggen de mensen: (

Guy: ’t zal weer goe zijn’.

Sabine: U heeft het gehoord dames en heren. Marleen heeft een palmares om u tegen te zeggen! Maar ze heeft nog heel wat projecten in haar hoofd voor de toekomst! Welke hoor ik u vragen? Tja, dat kan u haar straks beter zelf vragen tijdens de receptie. Ze zal u graag te woord staan!

Guy: In ieder geval, als leden van het Mazels toneel zijn wij trots en vereerd dat Marleen vandaag tot ridder wordt (werd) geslagen in de orde van het gulden masker. Daarom geven wij haar graag een blijvende herinnering aan deze mooie avond.

(Christoph geeft cadeau).

Sabine: Toneelmicrobe – regisseur – perfectie. Dan rest ons enkel nog het glaasje cava. Laten wij klinken op de indrukkende toneelcarrière én op het kersverse ridderschap van Marleen.

ORDE VAN HET GULDEN MASKER

CONTACTADRES

Adres: Langeveldstraat 25, 1745 Opwijk

Email: willysegers1745@gmail.com

Mobiel: 0475 361 333

KOMENDE ACTIVITEIT

Hoge Raad - 18 februari 2019 - Meise


Officiële website van de Orde van het Gulden Masker

BE45 3100 7360 3989 - BBRUBEBB

Willy Segers, Langeveldstraat 25, 1745 Opwijk - 0475 361 333

mail - web - webmaster - privacy

© Copyright. Alle rechten voorbehouden. Webdesign: Ongi Etorri